Stacjonarnie czy przez Internet? Gdzie kupić świąteczne prezenty?

Dzisiaj sklep internetowy nie jest tylko przedłużeniem stacjonarnych punktów. Rynek bardzo się pod tym względem w ostatnich kilkunastu latach zmienił i punkty online stały się szybko konkurencyjne wobec klasycznych sklepów. Czemu tak jest? Po pierwsze wygoda, po drugie ceny. Nic dziwnego, że to duża zagwozdka dla klienta, czy kupować prezenty świąteczne w sieci, czy przejść się do centrum handlowego.

Stacjonarnie czy przez Internet? Gdzie kupić świąteczne prezenty?

W niektórych sklepach internetowych będących odpowiednikiem wersji stacjonarnej na stronie widnieje zapis mówiący, że „ceny w sklepie internetowym mogą nieznacznie się różnić”. Podobnie jest z dowozem lub opłatą za nadanie paczki – wszelkie informacje o kosztach dostawy powinny być jasno i przejrzyście przedstawione na stronie sklepu.

Ujednolicenie cen jest więc w takim przypadku pożądane przez klienta. Nie budzi żadnych zastrzeżeń, buduje obraz marki, który nie dzieli klientów na „klasycznych” i tych, którzy wolą zakupy wirtualne. Trzeba jednak pamiętać, że aby marka sklepu zachowała wizerunkową spójność, to wahania nie mogą być większe niż 5–10%. I takie najczęściej są różnice w cenach – na korzyść tych internetowych. Tak jest między innymi w Auchan oraz Auchan Direct.

 

Wielki konkurs FinAi! Oszczędzanie przez rymowanie – uczymy dzieci oszczędzania!

Zgarnij jedną z ponad 60 nagród!

"Oszczędzanie przez rymowanie"! Weź udział w naszym konkursie z nagrodami! Wymyśl rymowankę dla najmłodszych i wygraj nowoczesny tablet Samsung Galaxy Tab!

 

Za przykład niech posłuży sieć sklepów Smyk, w której zaopatrzyć się można zarówno na miejscu, jak i dzięki komputerowi. Ceny większości produktów są w Smyku niższe o 10% w sklepie internetowym. Łatwiej też dzięki tej formie zakupów korzystać z promocji, które czasami sięgają aż 50% (obecnie o tyle są tańsze zabawki dla niemowlaka). W przypadku płatności online dostawa jest obecnie darmowa.

Bardziej opłacają się również zakupy internetowe w Empiku – sklep nieustannie oferuje kody rabatowe oraz zniżki mające zachęcić klientów do zakupów online. Mówi się nawet, że salony Empiku stają się pomału dodatkami do sklepu internetowego.

A jak wygląda cennik tych samych produktów w sklepie stacjonarnym oraz takim, który istnieje tylko w sieci?

Taniej w Internecie czy na półce?

Plusem sklepów niestacjonarnych, które są całkowicie skoncentrowane na sprzedaży wysyłkowej, jest to, że nie muszą opłacać dużej liczby pracowników ani wynajmować sporej powierzchni. Minusem jest dzisiaj chyba tylko fakt, że klient nie może dotknąć produktu przed jego nabyciem.

W okresie przedświątecznym spory wzrost sprzedaży notują księgarnie. Porównując ceny produktów, które można kupić „na miejscu” oraz w Internecie, te drugie wydają się przyjaźniejsze klientowi. Działająca tylko w sieci księgarnia Bonito ma ceny i tak niższe niż w stacjonarnych księgarniach, a dodatkowo w okresie świątecznym daje rabat 30% na sporą liczbę poczytnych tytułów. Książki oznaczone plakietką „wyprzedaż” są natomiast zawsze tańsze o 50%.

Bardzo dobre promocje ma również sklep internetowy Gildia. Rabaty sięgają w nim nawet 40% na całkiem świeże i popularne tytuły książkowe lub komiksowe. W przypadku zamawiania kilku produktów i zrobienia zakupów na minimum 300 złotych wysyłka w Gildii jest darmowa.

Sklepy stacjonarne w odwrocie?

Jeszcze długo powinno utrzymywać się przyzwyczajenie klientów każące dotknąć i zobaczyć produkty, zanim się je nabędzie, ale tyczy się to głównie branży odzieżowej oraz owoców lub warzyw. W innych przypadkach, jak na przykład książki i gadżety, sklepy internetowe wygrywają pod względem cenowym ze stacjonarnymi.

Mnóstwo sklepów internetowych rozszerza swoją działalność, a klienci w Polsce tak oswoili się z kupowaniem na odległość, że nie mają oporów przed zamawianiem produktów zza granicy (pisaliśmy już, że pożądane przez wszystkich Świeżaki można było bardzo tanio kupić na AliExpress). Zabawne jest, że dzisiaj proporcje się odwróciły i to nie sklep online jest przedłużeniem stacjonarnego, ale niektóre stacjonarne są wizerunkowym dodatkiem do tych internetowych.

 

Zapisz się na newsletter!

double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation