Masz słabą pamięć? Sprawdź, czy masz dobrą dietę

Było już o „mocnych” hasłach, było też o tym, czym są techniki pamięciowe. Chcesz mieć naprawdę dobrą pamięć, której nie da się „zhakować”? Przede wszystkim musisz pamiętać, że uczenie się i zapamiętywanie to skomplikowany proces, na który wpływ ma wiele czynników.

Masz słabą pamięć? Sprawdź, czy masz dobrą dietę

Gdyby użyć metafory sportowej, to podczas poprzednich lekcji technik pamięciowych uczyliśmy, jak wykonuje się prawidłowe powtórzenia, czyli zapamiętywanie długich, wieloznakowych haseł. Mnemotechnika to „sposób na zapamiętywanie” – sam w sobie skuteczny, ale warto go wspierać dietą, snem oraz… zabawą. 

Jeden z naszych redaktorów, Bartek, w wywiadzie z Rafałem Skoczylasem wyliczył, że posiada ponad 20 haseł dostępu do różnych kont. Do zapamiętania ich wszystkich można zastosować nasze wcześniejsze porady mnemotechniczne, ale warto dbać o dobrą pamięć kompleksowo, bo inaczej na nic zda się nawet najlepszy trening pamięci.

Po pierwsze – dieta

Mózg z jednej strony może uleć uszkodzeniu, ale też potrafi być odbudowany. Stymulacja neuroprzekaźników odbywa się dzięki impulsom oraz wyzwaniom (m.in. wspomnianym mnemotechnikom) i może być wspierana poprzez odpowiednią dietę. Powinna być ona bogata w witaminy z grup B, C oraz E, a także mikroelementy takie jak: fosfor, magnez oraz cynk. Magnez wraz z wodą pomagają w transporcie impulsów z nerwów do mięśni, więc pij przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie!

Spróbuj wzbogacić swoje posiłki o naturalne produkty zawierające wspomniane witaminy i mikroelementy, a jeśli masz problemy z koncentracją, pomyśl na zwiększeniem w diecie węglowodanów złożonych. Czyli takich, które występują w owocach i warzywach. Nieco Cię „pobudzą”, a jednocześnie nie będą tuczące jak cukry proste.


Kwasy omega-3 i omega-6 biorą natomiast udział w budowie osłon neuronowych. Występują obficie w orzechach. Polecane są one szczególnie osobom, które mają zwiększoną szansę zachorowania na chorobę Alzheimera.

Swoją drogą to ciekawe, że orzechy laskowe przypominają kształtem ludzki mózg. Czyżby natura sama nam podpowiadała, w jaki sposób wspomóc nasze treningi pamięciowe?

Po drugie – relaks

Ciągle stresujesz się, że ktoś wykradnie Twoje hasła do komputera? Wyluzuj! Mózg wprawdzie nie jest procesorem, który się łatwo przegrzewa, gdy popracuje na obrotach nieco wyższych niż zazwyczaj, ale utrzymywanie go w stanie permanentnego czuwania może mieć zły wpływ na pamięć.


Sen (optymalnie jest spać 8 godzin, choć zdania wśród naukowców są podzielone), wypoczynek, relaksująca muzyka – takie połączenie poprawi koncentrację oraz pamięć.

Dobry, głęboki sen pozwala segregować zdobyte w ciągu dnia informacje i bierze udział w tworzeniu nowych połączeń w mózgu, więc nienajlepszym sposobem na naukę jest zarywanie nocki przed egzaminem. Zresztą – spróbuj za jednym zamachem nauczyć się wszystkich swoich haseł przy pomocy technik pamięciowych, a jesteśmy pewni, że mózg powie Ci w pewnym momencie dość i… zaczniesz przeglądać w Google zdjęcia zabawnych kotów.

Właśnie, a propos Google...

Po trzecie – nie popadaj w rutynę

Zaczynasz dzień od przeglądania newsów w internecie, siedzenia na Facebooku i kawy? Może spróbuj przeczytać rozdział powieści albo posłuchaj audiobooka? Cokolwiek, obyś tylko wypadł z codziennej rutyny!
Mózg rozleniwia się, jeśli codziennie dostarczamy mu tych samych bodźców. Jego zdolności zwiększają się zaś, kiedy jest poddawany próbom.

Nie popadaj w przesadę typu „pisz i rysuj obiema rękami jednocześnie”, ale ucz się nowych języków, poznawaj ludzi, bierz na siebie zadania, które nauczą Cię nowych sposobów rozwiązywania problemów. Mózg nie lubi nudy, a nieustanne trzymanie się „tego samego” nie tylko umacnia natręctwa, ale też prowadzi Cię przez życie „za rączkę”.

 

PPL_2red.png

Chcesz płacić mniej za kredyt?

Dowiedz się, jak to zrobić, poprawiając swoją ocenę kredytową. W darmowym poradniku Akademii FinAi nasi eksperci wyjaśniają tajniki tańszych ofert kredytowych!

 

Większość gier logicznych, towarzyskich i komputerowych oparta jest na relacji nagroda – zadanie. Gra sama w sobie sprawia przyjemność dopiero wtedy, gdy istnieje szansa, że wysiłek zostanie nagrodzony, a już sama ta zależność dowodzi, że nasze ciało chce, abyśmy ćwiczyli umysł. Nie musisz wygrywać – wystarczy, że będziesz próbował.

Traktuj pamięć jak ciało

Pamięć nie ma dzisiaj łatwo. Chociaż wspiera ją nowoczesna technologia, to czynniki zewnętrzne nieustannie poddają ją próbom. Wszystkie otaczające nas impulsy, role społeczne, a także doba, która wydaje się kurczyć, to elementy stresogenne. Warto więc chronić umysł na różne sposoby. Na szczęście nie jesteśmy skazani w tej misji na samotną walkę, a z pomocą przychodzi nam dieta oraz dobra zabawa.

Zapisz się na newsletter!

double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation