Bank do mnie dzwoni – co zrobić, żeby przestał?

Szukasz skutecznego sposobu na ograniczenie telefonów z banku? Nie masz ochoty otrzymywać kolejnych ofert marketingowych, z których nie zamierzasz korzystać? Oto co możesz zrobić.

Telemarketing

Chyba mało kto lubi dostawać niechciane oferty marketingowe. Jeśli przychodzą na naszą skrzynkę pocztową albo jako SMS, można je po prostu je zignorować. Gorzej jeśli odbierzemy telefon od osoby, z którą ewidentnie nie mamy ochoty i czasu rozmawiać. Co w takim przypadku – gdy nie jesteś zainteresowany ani kolejnym kredytem, ani kolejną usługą? Albo kiedy ktoś dzwoni do Ciebie pomimo kilkukrotnej odmowy? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Po pierwsze warto wiedzieć, dlaczego pracownik banku w ogóle dzwoni do Ciebie.

Przyczyna jest prosta – musiałeś wyrazić zgodę na prezentowanie Ci takich ofert. Prawdopodobnie zrobiłeś to wtedy, gdy podpisywałeś jakąkolwiek umowę z bankiem, z którego usług korzystasz. Nie musiało to nastąpić wyłącznie wtedy, gdy otwierałeś rachunek w danym banku. Bank podsuwa Ci umowy ze zgodami na marketing za każdym razem, gdy zamierzasz skorzystać z jego usług. Jeśli nie przeczytasz umowy dokładnie, niewykluczone, że zgodę formalną na dostawanie wiadomości marketingowych zaznaczysz z rozpędu. A stąd już prosta droga do otrzymywania częstych ofert marketingowych.

Czym jest zgoda marketingowa?

To zgoda, którą klient musi wyrazić, żeby dana instytucja mogła na przykład przesyłać informacje handlowe drogą elektroniczną lub dzwonić do Ciebie.
Zgody marketingowe nie są obowiązkowe – to znaczy, że nie musisz ich „odhaczać” i godzić tym samym na ich treść. Na umowach, stronach internetowych zgody są jednak umieszczone jedna po drugiej – te obligatoryjne obok wymaganych. Nie jest trudno z rozpędu zaznaczyć wszystkie, i w ten sposób zgodzić się na otrzymywanie niechcianych informacji marketingowych.

PORADA FINAI

Czytaj każdą umowę, którą podpisujesz. Także małe druczki. Nie musisz zgadzać się na wszystko, co banki podsuwają Ci do podpisania. Później unikniesz zdziwienia, dlaczego ktoś dzwoni do Ciebie. 

Jeśli nie wyraziłeś takiej zgody za pierwszym razem, nie oznacza to, że bank nie podsunie Ci jej przy okazji podpisywania kolejnej umowy – chociażby takiej dotyczącej skorzystania z karty kredytowej albo kiedy będziesz brać pożyczkę z banku. Podczas podpisywania umowy bądź wniosku o każdy kolejny produkt warto zachować czujność.

A co, jeśli wyraziłeś już zgodę? Czy możesz ją wycofać?

Na szczęście nie podpisałeś cyrografu, ponieważ każdą zgodę formalną można odwołać. Jeśli chcesz to zrobić, powinieneś skontaktować się z bankiem, np. osobiście albo dzwoniąc na infolinię. Nie masz jednak pewności, że dodzwonisz się akurat to tego konsultanta, który będzie mógł daną zgodę wycofać. Bankom zależy na tym, żeby jej cofnięcie nie było takie proste, więc raczej nikt nie zamierza Ci tego ułatwiać. Czasami możesz być odsyłany z jednej infolinii do drugiej albo zbywany przez telemarketera.

W niektórych bankach możliwe jest odwołanie zgód marketingowych bezpośrednio na stronie internetowej.

Najlepiej nie wchodzić z pracownikiem banku/telemarketerem w dłuższe dyskusje, ale od razu zmierzać do celu rozmowy: cofnięcie zgód. Ich krótsza i bardziej konkretna rozmowa, tym łatwiej uniknąć technik sprzedażowych. Nie spodziewaj się raczej ułatwień z czyjejkolwiek strony.

Co prawda konsultant nie powinien wymagać od Ciebie wiedzy prawniczej, powołania się na konkretne przepisy prawa, by wskazać, o jakie zgody chodzi, ale warto zaznaczyć, że masz na myśli zgody z art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego i z art. 10 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Pamiętaj, by zgłosić także sprzeciw na przetwarzanie Twoich danych osobowych na cel marketingu. Jeżeli Twoje żądania nie zostaną spełnione, możesz zgłosić sprawę do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w przypadku danych osobowych – do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Jeśli nie masz ochoty odwoływać zgód marketingowych, możesz za każdym razem odbierać telefony i odmawiać skorzystania z usługi albo mówić, że korzystasz z niej w innym banku. Najważniejsze to nie dać wzbudzić w sobie niepotrzebnego poczucia winy z powodu odmowy. Jeszcze jednym sposobem będzie po prostu rozłączenie rozmowy –  telemarketer tego nie zrobi, Ty wręcz przeciwnie, bo masz do tego pełne prawo.

O czym pamiętać?

  • Czytaj uważnie umowy, które podpisujesz z bankami. Uważaj na to, jakie zgody marketingowe zaznaczasz.
  • Masz prawo do odwołania zgód marketingowych.
  • Nie zniechęcaj się, jeśli pierwsza prośba o wycofanie Twoich zgód nie przyniesie efektów. Bądź stanowczy i konsekwentny.
  • Nie pozwól sobą manipulować i nie bój się odmawiać.

Zapisz się na newsletter!

IcoButtonRightArrow double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation