Masz działalność gospodarczą i chcesz wziąć kredyt hipoteczny? Przygotuj się na utrudnienia!

Jeśli prowadzisz własną działalność gospodarczą i chcesz wziąć kredyt mieszkaniowy, powinieneś przygotować się na to, że bank będzie wymagał od Ciebie wielu dokumentów. Więcej niż od osoby zatrudnionej na umowę o pracę. Musisz między innymi udowodnić, że nie zalegasz z podatkami i składkami ZUS. Co jeszcze?

Masz działalność gospodarczą i chcesz wziąć kredyt hipoteczny? Przygotuj się na utrudnienia!

Masz własną działalność gospodarczą? Możesz ubiegać się o dwa rodzaje kredytów: kredyt dla konsumenta, czyli osoby fizycznej prowadzącej działalność, i o kredyt dla osoby prawnej. W tym artykule opisujemy pierwszy przypadek – czyli kiedy klient próbuje kupić mieszkanie jako osoba fizyczna.

Bank przed udzieleniem Ci kredytu potrzebuje potwierdzenia, że Twoje źródło dochodów jest stabilne, a dochody – regularne. Na co więc zwraca uwagę, kiedy rozpatruje wniosek o kredyt hipoteczny?

  •  Czas prowadzenia działalności

Pierwsze utrudnienie pojawia się już na początku. Jeśli właśnie zacząłeś prowadzić działalność, a planujesz kupno nieruchomości, to niestety musisz z tym poczekać jeszcze ok. 12 miesięcy (czasem wystarczy jedynie pół roku, ale bywa też, że więcej niż rok). Tylko wtedy będziesz dla banku wiarygodnym kredytobiorcą.

  • Zawieszenie działalności

Jeśli w trakcie prowadzenia firmy zawieszałeś swoją działalność, również możesz spodziewać się utrudnień. Właściciele działalności prowadzonych sezonowo muszą udowodnić, że zawieszanie jest regularne i nie wynika z problemów finansowych. A jeżeli miałeś kłopoty finansowe – lepiej odczekać rok ze zgłaszaniem się po kredyt.

  • Regularność dochodów

Bank może ocenić negatywnie Twoją zdolność kredytową, jeżeli masz nieregularne dochody, czyli napływające np. raz na kilka miesięcy. Żeby dowieść, że to zwyczajny stan dla Twojej działalności, a nie problemy z regularnymi dochodami –powinieneś prowadzić działalność przez kilka lat.

  •  Opłacanie składek do ZUS i US

Zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami ZUS i US jest konieczne dla banku. To dowód, że nie masz problemów z wypłacalnością i regularnością. Jeśli regulujesz podatki i płatności do ZUS z konta banku, w którym składasz wniosek, prawdopodobnie nie będziesz musiał dostarczać zaświadczeń.

  • Sposób rozliczania się z dochodów

Przedsiębiorca może rozliczać się na podstawie księgi przychodów i rozchodów, ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej. Sposób rozliczania wpływa na ocenę zdolności kredytowej. Najczęściej osoby prowadzące działalność gospodarczą wybierają rozliczenie na podstawie księgi przychodów i rozchodów – i właśnie na to rozwiązanie banki patrzą najprzychylniej, ponieważ przy wyliczaniu zdolności kredytowej uwzględniają średni dochód netto za minionych 12 miesięcy kalendarzowych.

PPL_2red.png

Chcesz płacić mniej za kredyt?

Dowiedz się, jak to zrobić, poprawiając swoją ocenę kredytową. W darmowym poradniku Akademii FinAi nasi eksperci wyjaśniają tajniki tańszych ofert kredytowych!

Jeśli rozliczasz się z Urzędem Skarbowym na podstawie księgi przychodów i rozchodów, musisz prawdopodobnie skompletować następujące dokumenty:

  • wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS),
  • wypis z rejestru działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o uzyskaniu numeru identyfikacyjnego REGON,
  • decyzję o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP),
  • kopia księgi przychodów i rozchodów za poprzedni rok kalendarzowy,
  • zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami do ZUS,
  • zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami do Urzędu Skarbowego,
  • PIT za poprzedni rok kalendarzowy.

    Nie dostałeś kredytu? Zobacz, co mogło mieć na to wpływ.

Zapisz się na newsletter!

double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation