Jak skontaktować się z bankiem, jeśli mam pytanie dotyczące kredytu?

Nasza współpraca z bankiem powinna opierać się na sprawnej komunikacji. W przypadku kredytu instytucja finansowa powierza nam pieniądze, a my chcemy być dobrze poinformowani na każdym etapie spłaty. Podstawowa zasada brzmi: jeśli czegoś nie wiesz - pytaj. Odpowiedzi możesz szukać na bankowej infolinii, ale nie wszystkie informacje zdobędziesz w ten sposób.

Jak skontaktować się z bankiem, jeśli mam pytanie dotyczące kredytu?

Jakiś czas temu pisaliśmy, co należy zrobić, aby zastrzec kartę płatniczą. W celach informacyjnych i marketingowych (na przykład pytając o oprocentowania oferowanych kredytów) możemy zadzwonić do banku bez weryfikacji. Co jednak zrobić, jeśli chcemy zapytać o nasze zadłużenie? W tym artykule znajdziecie podpowiedzi, w jaki sposób kontaktować się z bankiem w sprawie własnego kredytu.

Jak można kontaktować się z bankiem?

Bank daje klientowi kilka możliwości kontaktu.

Oprócz wizyty bezpośredniej oraz telefonu można zrobić to czasami za pomocą: aplikacji mobilnych, chatów, wideokonferencji, Skype’a, formularzy kontaktowych, e-maili, a także mediów społecznościowych.

Oczywiście nie na wszystkie pytania otrzymamy w ten sposób odpowiedź. To, jakich bank może udzielić informacji klientowi na odległość, a jakich nie, zależy od regulaminu danej placówki oraz prawa bankowego.

Niekiedy bank traktuje już samo zalogowanie się na swoim wirtualnym profilu jako pierwszy krok weryfikacji, kiedy indziej będzie wymagał jeszcze potwierdzenia SMS-owego, a nawet zapyta o dane osobowe.

Uważnie czytaj podstawowe zasady bezpieczeństwa internetowego
Na stronie banku znajdziesz informacje dotyczące bezpiecznego logowania, które oczywiście bywają aktualizowane, bo hakerzy wciąż wymyślają coraz bardziej wyszukane metody oszustwa. Strony banków regularnie umieszczają też informacje o nowych zagrożeniach. Najważniejsze porady dotyczące bezpieczeństwa, to:

  • Zawsze sprawdzaj, czy jesteś na właściwej stronie logowania (pisaliśmy o tym tu);

  • Uważnie czytaj treści SMS-ów weryfikacyjnych;

  • Korzystaj z zaufanych urządzeń, na których się logujesz;

  • Nie otwieraj załączników i linków z podejrzanych e-maili (pisaliśmy o tym jakiś czas temu).

Weryfikacja klienta – im mocniejsza, tym lepsza

Pracownik banku musi być w stu procentach pewny, że rozmawia z klientem. Jeśli masz zapytanie dotyczące kredytu, musisz podać swoje imię, nazwisko, numer PESEL, a także numer umowy kredytowej. Uważnie czytaj regulamin oraz informacje zawarte na stronie banku w dziale „kontakt” – istnieje szereg pytań, których bank nie zada w celu weryfikacji. Ta wiedza jest przydatna w przypadku, gdyby w jakiś sposób przekierowano Cię na fałszywą stronę banku lub pod niewłaściwy numer, gdzie pod drugiej stronie czeka ktoś dybiący na Twoje dane.

Działa to również po drugiej stronie – również bank, zgodnie z prawem bankowym, ma obowiązek chronić dane swoich klientów.

Pracownikowi biura informacyjnego powinna zaświecić się lampka ostrzegawcza, kiedy klient dzwoni, aby… zapytać o swój własny pesel albo numer umowy kredytowej. Bo czemu miałby o to pytać akurat pracowników banku?

Bądź cierpliwy i zadawaj właściwe pytania

Musisz wiedzieć, w jakim celu dzwonisz, zadawaj więc precyzyjne, konkretne pytania i przygotuj je wcześniej. Ciekawi Cię, jaki jest status Twojego zadłużenia albo ile jeszcze miesięcy zostało Ci do końca spłaty? A może chcesz dowiedzieć się, co zrobić, aby spłacić całe zadłużenie za jednym zamachem? A może chcesz negocjować warunki spłaty?

Sporo odpowiedzi na te pytania można znaleźć na bankowości internetowej. Dopiero po sprawdzeniu należy dzwonić na infolinię.

Jeśli masz problem związany z kredytem – nie zwlekaj z kontaktem, bo czas działa na Twoją niekorzyść. Współpraca oznacza w tym wypadku naszą dobrą wolę w spłacie zadłużenia. 

Podsumowanie:

  • W celach reklamowych większość informacji otrzymamy od banku bez weryfikacji. Jeśli jednak pytamy o nasze zadłużenie, jest ona niezbędna.
  • Możesz wybrać odpowiedni kanał komunikacji z bankiem, począwszy od telefonicznego, aż po wideokonferencję.
  • Istnieją wewnętrzne zasady banku dotyczące bezpieczeństwa. Przeczytaj je uważnie, aby wiedzieć, o co bank nigdy Cię nie zapyta.
  • Bądź precyzyjny podczas zadawania pytań. Jeśli pytasz o to, co musisz zrobić, aby spłacić całe zadłużenie - miej przygotowane pytanie wcześniej. 

Zapisz się na newsletter!

IcoButtonRightArrow double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation