Dane bankowe i dane osobowe, czyli o co NIE zapyta Cię bank?

Bank podczas rozmowy telefonicznej ma prawo zadać pytania weryfikacyjne. Są to m.in. data urodzenia i numer PESEL. Wie o tym każdy, kto kiedykolwiek odebrał telefon od instytucji finansowej. A co z innymi danymi, na przykład o produkcie bankowym?

Dane bankowe i dane osobowe, czyli o co NIE zapyta Cię bank?

Bank ma obowiązek identyfikacji – od tego zależy bezpieczeństwo danych banku, jak i klienta, który korzysta z jego usług. Podczas kontaktu telefonicznego niezbędne są w tym celu pytania weryfikacyjne, będące odpowiednikiem okazania dowodu w placówce bankowej. Tylko jaki jest poprawny sposób weryfikacji tych danych? Warto to wiedzieć, aby nie stać się ofiarą oszustwa.

Jak bank może weryfikować klienta telefonicznie?

W przypadku osób fizycznych identyfikacja polega na porównaniu informacji zapisanych na dowodzie tożsamości. Są to: imię, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL i w niektórych przypadkach również obywatelstwo.

Jak stworzyć bezpieczne hasło do konta w banku? Jak strzec kodu PIN? [KROK PO KROKU]

Jak stworzyć bezpieczne hasło do Twojego konta w banku? [Krok po kroku]

10 sposobów na bezpieczne hasło.

Procedury te są też oparte na wewnętrznych ustaleniach banku, powinniśmy więc je znać, aby nie być zaskoczonymi dodatkowym pytaniem albo po prostu – aby nie przechytrzyli nas oszuści.

Żeby dostać kredyt w FinAi, nie musisz podawać tych danych osobiście – wystarczy, że założysz konto na www.finai.pl, wypełnisz jeden prosty wniosek i zrobisz zdjęcie swojej twarzy, a następnie zdjęcie obu stronom swojego dowodu. To pomaże na odległość potwierdzić Twoją tożsamość, dzięki czemu możesz ubiegać się o kredyt bez wstawania z kanapy. I to w wielu bankach jednocześnie. 

O co bank nigdy nie zapyta?

Po weryfikacji telefonicznej bank zazwyczaj przekazuje informacje lub odpowiada na pytanie. Niewiedzę na temat bezpieczeństwa wykorzystywali rok temu brytyjscy oszuści, którzy dzwonili do klientów różnych banków z informacją, że padli oni ofiarą nielegalnej transakcji i muszą czym prędzej skontaktować się ze swoją instytucją finansową.

Ofiara nie ma jednak pojęcia, że oszust pozostaje na linii i gdy dzwoni do swojego banku, jest wciąż połączona ze złodziejami, którym podaje pełny dostęp do swojego rachunku. Wtedy dochodzi do kradzieży.

Jak klient danego banku mógł tego uniknąć? To proste – wiedząc, że takie pytanie nie powinny w ogóle paść podczas rozmowy! Bank telefonicznie, mailowo lub SMS-owo nigdy nie zrobi żadnej z poniższych czynności:

  • Nie poda linków transakcyjnych (które sugerują wykonanie jakiejś transakcji) drogą e-mailową lub SMS-em. Czemu? Bo to nie jest bezpieczny sposób, a użytkownik sam powinien wiedzieć, jak wykonywać transakcje. Jeśli kiedykolwiek otrzymałeś taki odnośnik, to właśnie próbowano wyłudzić od Ciebie dane osobowe i bankowe.
  • Nie poprosi o zalogowanie się do dziwnej, niebezpiecznej strony. Już samo otrzymanie takiego linku jest podejrzane, a jeśli witryna nie posiada „kłódki”, czyli znaku bezpieczeństwa przy okienku do wpisywania adresu, to bądź pewny – znowu ktoś próbował wyłudzić Twoje dane! Bank nie powinien w ogóle wysyłać linków do logowania, a jedynie sugerować, co klient może zrobić, na przykład: „wejdź na stronę i kliknij zaloguj”.
  • Nie poprosi o weryfikację za pomocą informacji z karty lub tokenów. To ulubiona metoda przestępców wykorzystujących tzw. phishing, czyli cwany sposób wyłudzenia danych za pomocą podszycia się pod jakąś instytucję. Pisaliśmy o tej metodzie nieco więcej w tym artykule.
  • Nie zadzwoni z prośbą o podanie kodu PIN albo numeru konta. Przekazanie takich informacji osobie trzeciej jest absurdalne z punktu widzenia dbania o bezpieczeństwo. Przecież to daje dostęp zarówno do Twoich danych osobowych, jak i konta!
Więcej o bezpieczeństwie, logowaniu i zabezpieczaniu danych osobowych pisaliśmy tutaj.

Podsumowanie:

  • Bank w trakcie weryfikowania klienta może zapytać o dane osobowe, takie jak: imię, nazwisko i PESEL. Należy jednak pamiętać, że tych pytań nie powinno być zbyt wiele – podejrzaną byłaby sytuacja, w której ktoś, kto podaje się za pracownika banku, pyta o wszystko: imię, nazwisko, adres, PESEL, numer dowodu, itd.
  • Jeśli rzekomo ktoś z banku pyta Cię o dane bankowe lub kod PIN – miej się na baczności. Na pewno jest to próba wyłudzenia.
IcoButtonRightArrow double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation