Dane bankowe i dane osobowe, czyli o co NIE zapyta Cię bank?

Bank podczas rozmowy telefonicznej ma prawo zadać pytania weryfikacyjne. Są to m.in. data urodzenia i numer PESEL. Wie o tym każdy, kto kiedykolwiek odebrał telefon od instytucji finansowej. A co z innymi danymi, na przykład o produkcie bankowym?

Dane bankowe i dane osobowe, czyli o co NIE zapyta Cię bank?

Bank ma obowiązek identyfikacji – od tego zależy bezpieczeństwo danych banku, jak i klienta, który korzysta z jego usług. Podczas kontaktu telefonicznego niezbędne są w tym celu pytania weryfikacyjne, będące odpowiednikiem okazania dowodu w placówce bankowej. Tylko jaki jest poprawny sposób weryfikacji tych danych? Warto to wiedzieć, aby nie stać się ofiarą oszustwa.

Jak bank może weryfikować klienta telefonicznie?

W przypadku osób fizycznych identyfikacja polega na porównaniu informacji zapisanych na dowodzie tożsamości. Są to: imię, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL i w niektórych przypadkach również obywatelstwo.

Kalkulator kredytowy – czego się z niego dowiesz?

Kalkulator kredytowy – czego się z niego dowiesz?

Każdy przyszły kredytobiorca staje przed pytaniem: jaką mam szansę na kredyt i jaką ratę miesięczną będę spłacał, jeśli go dostanę? W takiej sytuacji można skorzystać z pomocy naszego kalkulatora kredytowego. W tym artykule odpowiadamy na pytanie, do czego jest przydatny.

Procedury te są też oparte na wewnętrznych ustaleniach banku, powinniśmy więc je znać, aby nie być zaskoczonymi dodatkowym pytaniem albo po prostu – aby nie przechytrzyli nas oszuści.

O co bank nigdy nie zapyta?

Po weryfikacji telefonicznej bank zazwyczaj przekazuje informacje lub odpowiada na pytanie. Niewiedzę na temat bezpieczeństwa wykorzystywali rok temu brytyjscy oszuści, którzy dzwonili do klientów różnych banków z informacją, że padli oni ofiarą nielegalnej transakcji i muszą czym prędzej skontaktować się ze swoją instytucją finansową.

Ofiara nie ma jednak pojęcia, że oszust pozostaje na linii i gdy dzwoni do swojego banku, jest wciąż połączona ze złodziejami, którym podaje pełny dostęp do swojego rachunku. Wtedy dochodzi do kradzieży.

Jak klient danego banku mógł tego uniknąć? To proste – wiedząc, że takie pytanie nie powinny w ogóle paść podczas rozmowy! Bank telefonicznie, mailowo lub SMS-owo nigdy nie zrobi żadnej z poniższych czynności:

  • Nie poda linków transakcyjnych (które sugerują wykonanie jakiejś transakcji) drogą e-mailową lub SMS-em. Czemu? Bo to nie jest bezpieczny sposób, a użytkownik sam powinien wiedzieć, jak wykonywać transakcje. Jeśli kiedykolwiek otrzymałeś taki odnośnik, to właśnie próbowano wyłudzić od Ciebie dane osobowe i bankowe.
  • Nie poprosi o zalogowanie się do dziwnej, niebezpiecznej strony. Już samo otrzymanie takiego linku jest podejrzane, a jeśli witryna nie posiada „kłódki”, czyli znaku bezpieczeństwa przy okienku do wpisywania adresu, to bądź pewny – znowu ktoś próbował wyłudzić Twoje dane! Bank nie powinien w ogóle wysyłać linków do logowania, a jedynie sugerować, co klient może zrobić, na przykład: „wejdź na stronę i kliknij zaloguj”.
  • Nie poprosi o weryfikację za pomocą informacji z karty lub tokenów. To ulubiona metoda przestępców wykorzystujących tzw. phishing, czyli cwany sposób wyłudzenia danych za pomocą podszycia się pod jakąś instytucję. Pisaliśmy o tej metodzie nieco więcej w tym artykule.
  • Nie zadzwoni z prośbą o podanie kodu PIN albo numeru konta. Przekazanie takich informacji osobie trzeciej jest absurdalne z punktu widzenia dbania o bezpieczeństwo. Przecież to daje dostęp zarówno do Twoich danych osobowych, jak i konta!
Więcej o bezpieczeństwie, logowaniu i zabezpieczaniu danych osobowych pisaliśmy tutaj.

Podsumowanie:

  • Bank w trakcie weryfikowania klienta może zapytać o dane osobowe, takie jak: imię, nazwisko i PESEL. Należy jednak pamiętać, że tych pytań nie powinno być zbyt wiele – podejrzaną byłaby sytuacja, w której ktoś, kto podaje się za pracownika banku, pyta o wszystko: imię, nazwisko, adres, PESEL, numer dowodu, itd.
  • Jeśli rzekomo ktoś z banku pyta Cię o dane bankowe lub kod PIN – miej się na baczności. Na pewno jest to próba wyłudzenia.
IcoButtonRightArrow double-arrow-top close arrow-down fb twitter link gplus gplus white linkedin linkedin white Search Arrow-left Arrow-right Camera Chat Edit Finai-logo---pie Pencil Picture Pictures Quotation